Sektörümüzün Yeni Pazarı Şarj İstasyonları

1.4.2023 Elektrik Dünyası Dergisi, Sektörden, Asia Elektronik, Sektörümüzün Yeni Pazarı Şarj İstasyonları

Elektrik Elektronik Mühendisi Barış Saban

Otomobil sektörü gelecek yıllarda doğabilecek yakıt krizine yönelik alternatif arayışı içerisindeydi. Günümüzde bu arayışa çare olarak elektrikli otomobil ön plana çıkıyor. Konu ile alakalı Avrupa’daki piyasa trendlerini takip eden ülkemizde gün geçtikçe elektrikli araç sayısı artmakta. Artan araç sayısı yeni bir piyasa talebini ortaya çıkarmakta; elektrikli araç şarj istasyonları. Geçtiğimiz hafta gerçekleşen Petroleum Istanbul Uluslararası Petrol, LPG, Madeni Yağ, Ekipmanları ve Teknolojileri Fuarında enerji sektörünün önde gelen bazı şirketleri ürün portföyüne eklediğini gözlemledim. Ancak ürün ve üretim konusunda dikkat edilmesi ve bu sektöre girmek isteyen şirketlerin göz önünde bulundurması gereken bazı hususlar var.

Girişimciler ne yapmalı;

Yeni Pazar yeni fırsatlar ve riskleri beraberinde getiriyor. Fırsatlardan bahsedecek olursak, günden güne artacak olan kullanıcı talebini mevcut sistem karşılamakta zorlanacak, bu araçların en büyük problemi menzil, şehir içi kullanımlarda pek yaşanmasa da şehirlerarası şarj istasyonları dini bayramlar gibi ülkemizde şehirlerarası yolculuğun tavan yaptığı zamanlarda talebi karşılayamayacak durumda.

Girişimciler yalnızca petrolleri değil dinlenme tesislerini de hedef almalı, araçların şarj sürelerini göz önünde bulundurursak petroller dışında avm, dinlenme tesisler ve hotellerde kurulacak olan şarj istasyonlarının müşterinin birden fazla talebini karşılama doğrultusunda faydalı olabileceğini düşünmekteyim.

Piyasada doğan risklerin başında sistemin kurulacağı tesisin teknik alt yapısı geliyor. İstasyonun kurulacağı tesisin bağlı olduğu bölge trafosunun gücü ve aradaki ana bağlantıların yeterliliği büyük önem arz etmektedir. ELEKTRİK PİYASASI BAĞLANTI VE SİSTEM KULLANIM YÖNETMELİĞİ konu ile alakalı uyulması gerekenleri belirtmiştir. Ancak geleceği görerek kurulacak istasyonun performansının yüksek kW değerinde ve doğru akım (DC) ile şarj etme özelliğine sahip olması gerekir.

AC-DC Farkı

Elektrikli araçlar enerjiyi iki şekilde kullanır. (AC veya DC) Şebeke gücü her zaman AC’dir. Elektrikli araçlarda bulunan bataryalar gücü yalnızca DC olarak depolayabilir. Bu nedenle çoğu elektrikli cihazın içinde dönüştürücü bulunur.

Elektrikli araçlar için yapılan şarj istasyonlarının çoğu AC’dir. Bu istasyonlardan faydalanmak için otomobillerin içerisinde dönüştürücü bulunur. Dönüştürücü vasıtasıyla AC’den DC’ye dönüşen enerji akülerde depolanabilir. Farkları bir tabloda özetleyecek olursak.

Alternatif Akım

Doğru Akım

Uzun şarj süresi

Kısa şarj süresi

İstasyonun dahili dönüştürücüsü yok.

İstasyonun dahili dönüştürücüsü var.

Dönüştürücü durumundan dolayı daha  ucuz.

AC istasyona göre pahalı.


Yaygınlaşmaya başlayan elektrikli araç sayısına paralel olarak kazandırılan elektrikli araç şarj istasyonları sayısı 2022 itibari ile 2.600 olarak belirlenmiştir.

Neden Şarj İstasyonu Kullanmalıyım

Elektrikli veya plug-in hibrit bir araca sahipseniz elektrikli şarj istasyonu kullanmak zorundasınız. Ancak kendi evinize şarj ünitesi kurmak gibi bir zorunluluğunuz bulunmaz. Günümüzde birçok noktada, akaryakıt istasyonları gibi elektrikli araç şarj istasyonları bulunuyor. Bu istasyonlarda aracınızı şarj etmeniz mümkün.

Sonuç

Kaleme aldığım bu yazıda yeni bir girişimcilik fırsatından bahsettim. Ülkemizde doğa için, verimlilik için elektrikli araç kullanımının artmasını diler, tüm meslektaşlarıma hayırlı projeler dilerim.