Küresel Rekabet Gücü ve Kalite Denge

15.12.2020 Erdost Elektrik, Elektrik Dünyası Dergisi, Ümit Haluk Aydınoğlu

Küresel rekabet nedeniyle iş dünyasında alışılagelen değer yargıları giderek değişebilmektedir. Geçmişte iş yapan ve para kazandıran yöntemler günümüzde birtakım zorluklarla karşılaşmaktadır. Gelecekle ilgili risklerin, fırsatların ve yeni kurumsal stratejilerin belirlenmesi konuları büyük bir önem taşıyabilmektedir.      

Şirketler ileriyi görememekten dolayı başarısız olabilmektedir. Geleceğin bugünden planlanması ve uzun dönemli hedeflerin öngörülmesi gerekmektedir. Şirketler katı hiyerarşi, kalıplaşmış organizasyon şemaları, emir ve talimatlara dayalı yönetmelerle değil, paylaşılan değerlerle, ortak hedeflerle yönetim başarıya ulaşabilmektedir. Bu da ancak karşılıklı güven ortamı ve katılımcı yönetim uygulamalarıyla gerçekleşebilmektedir. Yeni teknolojileri ve küresel pazarlardaki gelişmeler göz önünde bulundurularak şirket yönetim kültürünün sürekli güncelleştirilmesi gerekmektedir. Bu koşullar altında şirketler sadece günlük işlerle uğraşarak başarılı olamamaktadır. Şirketlerin uzun dönemli öngörülere, yeni ürün ve üretim sistemleri tasarımlarına, maliyet düşürücü önlemlere ve insan kaynaklarının verimliliğini geliştirmeye daha duyarlı olmaları gerekmektedir.

Yoğun rekabet ve ekonomik kriz nedeniyle şirketlerin karlılıkları giderek azalmaktadır. Şirketlerde rekabet gücünü artırmak için yüksek verimlilik ve düşük maliyet sağlayan yeni teknolojilerin uygulanması zorunlu olmaktadır. Takım ruhu kavramı ve kalite yönetim sistemleri yöneticiler ve tüm çalışanlar tarafından birlikte oluşturulması gereken bir süreç durumundadır. Başka kuruluşları bire bir taklit ederek başarıya ulaşmak artık söz konusu olmamaktadır. İş dünyasında mükemmelliğe ulaşmak için bilgiye dayalı çabalar, yeni teknoloji uygulamaları, inovasyon, verimlilik artışı ve sürekli gelişme yaklaşım ön plana çıkmaktadır.

KALİTENİN FIRSATLARI                          KALİTESİZLİĞİN TEHDİTLERİ

Müşteri Memnuniyetinin Artması                                 Müşteri Tatminsizliği

Pazar Payının Artması                                                    Pazar Payındaki Azalma

Kârın Artması                                                                 Kaynak İsrafı ve Verimliğin Azalması

Çalışan Memnuniyetinin Artması                                   Motivasyon Kaybı

Maliyetlerin Azalması

Rekabet gücünün firma, endüstri ve ulusal düzeyde tanımlanması, rekabet gücünü etkileyen ve belirleyen faktörlerin çok sayıda olmasına ve farklı rekabet çeşitlerine bağlı olarak rekabet gücü göstergeleri ve ölçümü farklı olmaktadır. Rekabet gücünün genellikle rekabet gücünü etkileyen faktörlerden yararlanılarak ölçüldüğü görülebilmektedir.