Erhan Kaya: ‘Toplam Ciromuzun Yüzde 40’ını İhracattan Karşılıyoruz’

23.1.2022 Elektrik Dünyası Dergisi, Röportaj, Günsan Elektrik, Erhan Kaya, Erhan Kaya: ‘Toplam Ciromuzun Yüzde 40’ını İhracattan Karşılıyoruz’

Günsan Elektrik'in Genel Müdürü Erhan Kaya

1982 yılında anahtar priz ve elektrik aksesuarları imalatı yapmak üzere kurulan 17 bin parçalık ürün gamı ile ülkemizde ve dünyada sektörünün lider firmalarından birisi olmayı başaran Günsan Elektrik'in Genel Müdürü Erhan Kaya ile üretimlerini sektörü ve 2022 hedeflerini konuştuk.

Kısaca firmanızın kuruluş hikayesinden bahseder misiniz?

1982’de ilk anahtar priz ve elektrik aksesuarları imalatımızı yaptık. 1995’te halen üretimimizin devam ettiği Samandıra’daki endüstriyel tesisimize geçtik ve yıllar boyu biriktirdiğimiz deneyimlerimizle Türkiye’nin sektöründe öncü şirketlerinden biri olduk. Kurulduğumuzdan bu yana, yenilikçi ve inovatif ürün yelpazemiz, geleceği şekillendiren teknolojileri işine hızla adapte eden yaklaşımımız ile anahtar priz ve elektrik aksesuarları sektöründe fark yaratmaya devam ediyoruz. Gelişen dünyanın değişen ihtiyaç ve taleplerine göre şekillendirdiğimiz 17 bin parçalık ürün gamımız var. Ekonomimizin lokomotif sektörü olan inşaat endüstrisi için elektrik anahtar priz serileri, grup priz, otomatik sigortalar, kompakt şalterler, kaçak akım röleleri, sigorta kutuları ve aksesuarları üretiyor, iş ortaklarımız aracılığı ile hem ülkemizin hem de dünyanın dört bir köşesine ulaştırıyoruz.

Günsan’ın ürün yelpazesinin çok geniş olduğunu biliyoruz ve ürün yelpazenize her yıl yeni ürünler eklendiğini görüyoruz. Buradan hareketle ürün yelpazenize eklenen yeni ürünlerden ve var olan ürünlerde yaptığınız değişikliklerden bahseder misiniz?

Her ihtiyaca uygun, yüksek kaliteli ve yenilikçi elektrik anahtarı ve prizlerimizi ulaşılabilir kılarken ürün seçeneklerimizle çıtayı daima yukarılara taşıyoruz. Son olarak ürün yelpazemize eklediğimiz tasarımlarımızın arasında enerji tasarrufu sağlayan çevre dostu ürünlerimiz öne çıkıyor.  Geleneksel anlayışın ötesinde çözümlerimizin başında gelen Günsan Dimmer anahtar serimizle iç mekanların aydınlatmasında voltajı kontrol ederek, enerji verimliliğini artırıyor, bütçeye de destek oluyoruz.  Hem dağınıklıktan kurtaran hem de konforuyla daha rahat bir çalışma deneyimi yaşatacak Floor serisi ve Telefon Tutucu’lu 2 Çıkışlı USB Şarj Prizimizle yepyeni bir deneyim vaat ediyoruz. Bu kapsamda pazarın yapısını değiştiren, kişiselleştirilebilir, farklı yaşam alanlarında herkes için kullanımı kolay, güvenli ve estetik elektrik ürünleri üretmek üzerine çalışmalarımıza tüm hızımızla devam ediyoruz. Aynı zamanda Radius Design ürün serimizi RadiusApp uygulamamızla kullanıcılarımızın hayal ettiği gibi tasarlamasına imkan veriyoruz.

Firmanız Ar-Ge ve Ür-Ge çalışmalarına bütçe ayırıyor mu? Özellikle AR-GE çalışmalarınız ne durumda?

Günsan Elektrik olarak gelişen teknolojiyi takip etmek ve son kullanıcının ihtiyacına uygun projeler üretmek bizim için önemli. Örnek verecek olursam; geçtiğimiz yıllarda dünyada ilk kez kullanıcıların akıllı telefon uygulamasıyla kendi anahtarını veya prizini istediği gibi tasarlayabildiği özel program geliştirdik. Üretim aşamasına kullanıcıyı da dahil etme fikri çok sevildi. Ar-Ge stratejimizle birlikte alanımızda fark yaratacak bunun gibi yenilikler için ekibimizle çok çalışıyoruz. Her daim yenilikçi projelerimizi uygulamaya alarak ürün ve kullanım alanları yaratmayı amaçlıyoruz. Uzmanlık alanımız olan anahtar priz ürünlerini üretirken, her bir ürün için hem ülke hem de sektöre katkı sağlamayı hedefliyoruz. Günümüzde inovasyon ve Ar-Ge çalışmaları farklılaşmayı sağlayan en önemli unsur. Bu gereklilikten yola çıkarak; yeni dönemde de Ar-Ge çalışmalarına sektörün üzerinde pay ayırıp, yenilikçi ürünler geliştireceğiz. Ayrıca üzerinde çalıştığımız yeni ürün gruplarımızla hem farklı pazarlara girişimizi kolaylaştıracak hem de sektördeki farkımızı ortaya koymayı sürdüreceğiz.

Dünyanın çok sayıda ülkesine ihracat yaptığınızı biliyoruz? Toplam üretiminizin ne kadarını ihraç ediyoruz?

Günsan olarak dış ticareti çok önemli bir lokomotif güç olarak görüyor ve yurt içinde olduğu kadar yurt dışında da sanayi devlerinin çözüm ortağı olmayı sürdürüyoruz. 2020 yılında elektrik-elektronik sektöründe en çok ihracat gerçekleştiren firmalar arasında yer aldık. Toplam ciromuzun yüzde 40’ını ihracattan karşılayarak bu başarımızı da İhracat Onur Listesi’nde tescilledik. İhracat 2021’de de toplam ciromuzdan önemli bir pay aldı. Özellikle son yıllarda ağırlık verdiğimiz şalt grubu ve aksesuar ürünlerimizde ortalamanın üstünde büyüme gerçekleştirdik. Bu yıl da ihracat kanalını büyütecek yatırımları gündemimize aldık. Ortadoğu, Afrika, CIS ülkeleri ve Türki Cumhuriyetlerdeki ihracat ağımızı büyütecek adımlar atmayı sürdüreceğiz. Proje kanalı tarafında ise hastane ve toplu konutların yanı sıra hedef projelere odaklanarak hem ciro hem lüks segment çözüm satışlarımızda iki katından fazla büyüme hedefliyoruz. 2022 yılında da Türkiye’deki ve ihracat yaptığımız bölgelerdeki gelişmelere paralel olarak başarı getirecek yatırımlara devam edeceğiz.

Firmanızın kısa ve uzun vadedeki hedefleriyle ilgili neler söylemek istersiniz? 2021 yılı sizin açınızdan nasıl geçti 2022 yılından beklentileriniz neler?

Üretim kapasitemiz ve güçlü iş birliklerimizle pandemi koşullarına rağmen büyümemizi sürdürdük. 2021 yılında da yaşam alanlarında ihtiyaçları değişen müşterilerimizin beklentilerini karşılayacak yenilikçi ve kişiselleştirilebilen ürünlerimizi birçok farklı kanal üzerinden tüketici ile buluşturmaya devam ettik. Dijital sistemlere entegre olabilen yapımızla, maliyet avantajı sağlayan ekonomik çözümlerimizi e- ticarete taşıdık. Amazon, Trendyol, Hepsiburada, Gittigidiyor, n11.com ve Günsan online pazar yerlerinde ürünlerimizi müşterilerimize hızlıca ulaştırdık. 2021 yılında geçen yıla göre iki katına yükselttiğimiz e-ticaret satışlarımızın yeni yılda daha da artacağına inanıyorum. Kendi alanımıza getirdiğimiz özgün yaklaşım ile beraber inşaat sektörünün çözüm ortağı olmayı sürdürdük. Bu yıl da önemli kamu ve gayrimenkul projelerinde yer alarak, bu çalışmalarımıza devam ettik.

Dijital başarımızı artırmanın yanında sadece nihai tüketiciye değil, sektör oyuncuları, elektrikçiler ve iş ortaklarımızı buluşturacak dijital yatırımlara da imza attığımız bir sene oldu. Sektöre kazandırdığımız dijital platformumuz GEP CLUB (Günsan Elektrikçi Platformu) ile elektrikçilerle olan etkileşimi arttırdık. Çevik ve hızlı yapımız ile iş süreçlerinde uyguladığımız etkili stratejilerle rakiplerimizden pazar payı aldık.  Kısa sürede büyük bir ilgi gören GEP CLUB uygulamamız ile 3 yıl içinde Türkiye’deki elektrikçilerin en az yarısına ulaşmayı hedefliyoruz.

2021, başarılarımızı tescillendirdiğimiz bir yıl oldu. Sektörümüzde kadınlara iş gücü yaratma amacıyla hayata geçirdiğimiz Hayatı Aydınlatan Kadınlar Projemizle iletişim dünyasının en prestijli ödüllerinden Altın Pusula ve International Gold Media Awards’tan ödülle döndük. The Hammers Awards'ta  “Yapı ve İnşaat Sektöründe En İyi Pazarlama Takımı” ödülünü almaya hak kazandık. Bu anlamda başarı getirecek proje ve çalışmalarımızı yeni dönemde de sürdüreceğiz.

Günsan olarak dijital değişim sürecimizde;  yönetim kolaylığı,  iş çıktılarının hızlandırılması, altyapımızda güncel teknolojilere geçiş, operasyon verimliliğinin yükseltilmesi konuları 2022’de de gündemimizde olacak. Bu sayede 2022’yi de çift haneli büyüme rakamlarıyla kapatacağımızı öngörüyoruz.

Salgın döneminde Günsan Elektrik üretimde nasıl bir yöntem izledi?

Dünyada yaşanan gelişmelere bağlı olarak dijitalleşme tüm sistemleri domine etmeye başladı. Üretim süreçlerinde ise dijital yapay zekâ ve otonom sistemler başta olmak üzere birçok farklı teknoloji öne çıktı. Yönetimden organizasyonel süreçlere kadar dijital temelli alt yapılar tercih edildi. Dijital çözümleri iş süreçlerine dahil eden firmalar üretim kapasitelerinden bir şey kaybetmeden dijitalleşmenin hızlı yükselişine bağlı olarak e-ticaret kanallarında satış rekorları kırdı. İnsanların satın alma alışkanlıkları da bu dönüşümün bir parçası olarak evrildi ve online alışverişe soğuk bakan X kuşağı bile bu süreçte e-ticarete yöneldi. Aslında baktığımızda dijital çözümler her aşamada hâkimiyetini göstererek hem küresel rekabet hem de güçlü bir ekosistem için ne kadar belirleyici olduğunu kanıtladı. Günsan olarak bizde bu sürece hızlıca adapte olduk ve pandemi sürecini doğru yönettik. Üretim gücümüzden hiçbir şey kaybetmeden gerekli adımları atarak büyüme kapasitemizi arttırdık.

Sektörünüzü yakından bilen biri olarak bize sektörünüzün gelişimi ile ilgili neler düşünüyorsunuz? Sektörünüzle ilgili ülkemizin dünya pazarındaki yeri neresi öğrenebilir miyiz?

Zorlu geçen iki yıllık pandemi sürecinin ardından, önümüzdeki dönem için tedbirli ama pozitif öngörüler içindeyiz. 2022 yılında, döviz kurundaki dalgalanmalar ülke ve dünya ekonomisi açısından risk teşkil edebilir. Buna bağlı hammadde ve üretim maliyetlerindeki artışlar, sektörlerde yatırım cesaretinin ve üretimin azalmasına sebep olabilir. Bu arada Covid-19’da ortaya çıkabilecek yeni varyant endişesi de ekonomik alanda tedirginlik yaratabilir. Tüm bu gelişmelerle birlikte pazar ve rekabet koşulları geleneksel iş modelinin yanında yeni politikaları kaçınılmaz kılıyor. Alçak gerilim tesisatı ekipmanları sektörü olarak dünyanın en büyük ihracatçıları arasında bulunmamız en büyük avantajımız. Alçak gerilim tesisatı ekipmanlarını Türk markalı ihracatla, daha geniş coğrafyalara ulaştırmak hem sektörümüze hem de ülke ekonomisine katma değer yaratacaktır.  İnşaattan turizme kadar birçok endüstride yaşanacak gelişmelerle 2022 yılının daha iyi geçmesini umuyoruz.